28.8.11

My little apple tree

In mijn achtertuin staat een appelboom vol appels waar ik straks een overheerlijke appeltaart mee ga bakken. Voor alle apple-pie-lovers hier het recept voor de traditionele appeltaart van mijn oma. 
Heb je geen eigen appelboom? Dan kun je bij de plaatselijk fruitteler tijdens de plukdagen vaak zoveel appels plukken als je wilt, bijvoorbeeld bij de Olmenhorst. Kijk op www.bijteun.nl voor andere plukadresjes... Op 17 september is het Landelijke appelplukdag!
Nu nog wat lekkers bedenken voor de peren van mijn perenboom in mijn voortuin. Receptjes volgen....  


Oma's appeltaart
Wat heb je nodig? 12 appels, 500 gram bakmeel, 350 gram roomboter, 250 gram witte basterdsuiker, 1 ei, snufje zeezout, kaneel 
Wat moet je doen? Schil de appels en snijd deze in dunne plakjes. Bestrooi deze vervolgens met kaneel en basterdsuiker.Kneed het meel, het ei en de rest van de basterdsuiker en doe er een snufje zout bij. Wrijf een bakplaat in met boter en bekleed de bakplaat met deeg. Hou een flinke klont achter de hand! Voeg hier nog wat bloem aan toe en kneed het deeg tot het kruimeltjes zijn. Vul de deegbodem met de stukjes appel en strooi de kruimels over de appeltaart. Plaats de taart in de oven op 175 graden en laat 'm 1 uur en een kwartiertje staan.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten